Pluggandet

När jag bad er om tips på saker att blogga om så fick jag bl.a frågan om hur jag pluggar och ifall jag har några tips. Så därför tänkte jag skriva ner lite punkter.
 
Jag har ytterst (hehe...) svårt att koncentrera mig, saker som aaaaldrig intresserar mig annars, är plötsligt helt intressant när jag ska plugga, så det är väldigt dåligt. Men jag brukar skriva ett slags "plugg-schema" för veckan.
T.ex ifall jag har prov på Onsdag, så pluggar jag inför det på Måndag och Tisdag, osv. Om jag har mycket plugg en dag så brukar jag tänka så att: Matte i 1 1/2 timma, SO lika länge, paus i en kvart och sedan engelska läxan, tillexempel.

Det svåraste sättet att plugga tycker jag är när man har massor av saker runt om sig. Då grejar man med det istället för att plugga. Så sitt vid t.ex köksbordet, ta även bort mobil, dator osv, då kommer man av sig.
Tycker själv att det är jättesvårt att plugga med mobilen bredvid mig.
Känner att detta blev lite rörigt nu, så här är lite punkter som jag försöker tänka på.
 
  • Sitt vid ett bord med mycket plats.
  • Ta bort mobilen och datorn, om du ska använda datorn för att skriva en uppsats t.ex så får du bara bestämma dig för att Nu skriver jag i en timma och kollar inte bloggar osv.
  • Detta är väldigt olika från person till person, men jag kan inte lyssna på musik när jag läser en text, det funkar när jag räknar matte t.ex men inte om jag ska lära mig NO-texten eller läsa en bok. Men jag läste tips på en annan blogg om öronproppar istället, då stängs allt ljud ute, har inte testat, men kan tänka mig att det är bra! :)
  • Försök att verkligen bestämma dig! Och börja inte klockan åtta på kvällen, gör det efter skolan eller när du kommer hem. Eller gör det med dina kompisar, om ni har lätt för att plugga tillsammans, de har ju läxor precis som du och när ni är klara kan ni göra något annat!
  • Belöna dig själv när du är klar, vill du åka och träna, men hinner inte för allt plugg? Gör det när du är klar! Vill du vara med kompisar? Gör det efter provet! Känn att det är värt det i slutändan , annars orkar man aldrig fortsätta.
Jag är verkligen inte proffs på detta men detta var lite tips från mig iallafall, lycka till med pluggandet! :D
 
Sedan vill jag även tipsa om en blogg: JOHANNABLOGGAR.SE , om man går in på hennes kategori: plugget, så har hon gjort olika inlägg och sammanlagt är det 50 olika pluggtips! Jättebra verkligen, har fått en hel del inspiration därifrån! Så om ni behöver tips för att klara plugget eller orka helt enkelt: Checka in hennes blogg och den kategorin! Eller helt enkelt, hela bloggen, den är jättebra! :D
◆Allmänt◆, ◆Bloggtips/Länkbyten◆ | |
Upp